تبلیغات
AMIRALMOMENIN ALI

AMIRALMOMENIN ALI
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
از چه نوع مطالبی بیشتر استفاده کنیم؟





پیوندهای روزانه

         

امام علی علیه السلام در خلافت چهار سال و نه ماهه خود اگر چه نتوانست اوضاع درهم

ریخته اسلامی را کاملا به حال اولی که داشت ‏برگرداند ولی از سه جهت عمده موفقیت

حاصل کرد:

1ـ به واسطه سیرت عادله خود، قیافه جذاب سیرت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

را به مردم، خاصه به نسل جدید نشان داد، وی در برابر شوکت کسرایی و قیصری معاویه

در زی فقرا و مانند یکی از بینواترین مردم زندگی می‏کرد.وی هرگز دوستان و خویشاوندان

و خاندان خود را بر دیگران مقدم نداشت و توانگری را به گدایی و نیرومندی را به ناتوانی

ترجیح نداد.

2ـ با آن همه گرفتاریهای طاقت فرسا و سرگرم کننده، ذخایر گرانبهایی از معارف الهیه و

علوم حقه اسلامی را میان مردم به یادگار گذاشت.


مخالفین علی علیه السلام می‏گویند:وی مرد شجاعت بود نه مرد سیاست، زیرا او می‏توانست

در آغاز خلافت خود، با عناصر مخالف، موقتا از در آشتی و صفا در آمده آنان را با

مداهنه راضی و خشنود نگهدارد و بدین وسیله خلافت خود را تحکیم کند سپس به قلع و

قمعشان بپردازد.


ولی اینان این نکته را نادیده گرفته‏ اند که


خلافت امام علی (ع)یک نهضت انقلابی بود و نهضتهای انقلابی باید از مداهنه و صورت

سازی دور باشد. مشابه این وضع در زمان بعثت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

نیز پیش آمد و کفار و مشرکین بارها به آن حضرت پیشنهاد سازش دادند و اینکه آن

حضرت به خدایانشان متعرض نشود ایشان نیز کاری با دعوت وی نداشته باشند ولی پیغمبر

اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نپذیرفت با اینکه می‏توانست در آنروزهای سخت، مداهنه و

سازش کرده موقعیت خود را تحکیم نماید، سپس به مخالفت دشمنان قد علم کند.اساسا دعوت

اسلامی هرگز اجازه نمی‏دهد که در راه زنده کردن حقی، حق دیگری کشته شود یا باطلی را

با باطل دیگری رفع نمایند و آیات زیادی در قرآن کریم در این باره موجود است [1] .


گذشته از اینکه مخالفین علی درباره پیروزی و رسیدن به هدف خود از هیچ جرم و جنایت

و نقض قوانین صریح اسلام (بدون استثنا) فرو گذاری نمی‏کردند و هر لکه را به نام اینکه

صحابی هستند و مجتهدند، می‏شستند ولی علی به قوانین اسلام پایبند بود.


از علی علیه السلام در فنون متفرقه عقلی و دینی و اجتماعی نزدیک به یازده هزار کلمات

قصار ضبط شده [2]  و معارف اسلام را [3]  در سخنرانیهای خود با بلیغترین لهجه و

روانترین بیان ایراد نموده [4]  وی دستور زبان عربی را وضع کرد و اساس ادبیات عربی

را بنیاد نهاد.وی اول کسی است در اسلام که در فلسفه الهی غور کرده [5]  به سبک

استدلال آزاد و برهان منطقی سخن گفت و مسائلی را که تا آن روز در میان فلاسفه جهان،

مورد توجه قرار نگرفته بود طرح کرده و در این باب بحدی عنایت به خرج می‏داد که در

بحبوحه [6]  جنگها به بحث علمی می‏پرداخت.

3ـ گروه انبوهی از رجال دینی و دانشمندان اسلامی را تربیت کرد [7]  که در میان ایشان

جمعی از زهاد و اهل معرفت مانند «اویس قرنی و کمیل بن زیاد و میثم تمار و رشید

هجری» وجود دارند که در میان عرفای اسلامی، مصادر عرفان شناخته شده‏اند و عده‏ای

مصادر اولیه علم فقه و کلام و تفسیر و قرائت و غیر آنها می‏باشند.




[1] به شأن نزول آیه: و انطلق الملأ منهم ان امشوا و اصبروا علی الهتکم، (سوره ص، آیه 5) و آیه: و لو لا ان ثبتناک لقد کدت ترکن الیهم شیئا قلیلا (سوره اسری، آیه 74) و آیه: ودوا لو تدهن فیدهنون (سوره قلم، آیه 9) در تفاسیر روایتی مراجعه شود.
[2] کتاب الغرر و الدرر آمدی و متفرقات جوامع حدیث.
[3] مروج الذهب، ج 2، ص 431.شرح ابن ابی الحدیث ج 1، ص.181.
[4] اشباه و نظایر سیوطی در نحو، ج 2.شرح ابن ابی الحدید، ج 1، ص 6.
[5] ر، ک:نهج البلاغه.
[6] در بحبوحه جنگ جمل، عربی خدمت علی (ع) عرض کرد:یا امیر المؤمنین! تومی‏گویی خدا واحد است؟ مردم از هر طرف به وی حمله کرده گفتند ای عرب! مگر پراکندگی قلب و تشویش خاطر علی را مشاهده نمی‏کنی که به بحث علمی می‏پردازی؟علی (ع) به اصحاب خود فرمود:این مرد را به حال خود بگذارید، زیرا من در جنگ با این قوم هم جز روشن شدن عقاید درست و مقاصد دین، منظوری ندارم، سپس تفصیلا به پاسخ سؤال عرب پرداخت (بحار، ج 2، ص 65).
[7] شرح ابن ابی الحدید، ج 1، ص 6 ـ 9.





[ چهارشنبه 11 آبان 1390 ] [ 09:45 ب.ظ ] [ HOSSEIN ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب