تبلیغات
AMIRALMOMENIN ALI

AMIRALMOMENIN ALI
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
از چه نوع مطالبی بیشتر استفاده کنیم؟





پیوندهای روزانه
  
      


صحابه رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم به برتری امام علی ‏علیه السلام در علم و دانش بر

دیگران اعتراف داشته ‏اند. اینک به برخی از این اعترافات اشاره می‏کنیم:

1 - اعتراف عمر بن خطّاب

بخاری در تفسیر سوره بقره از صحیح خود به سندش از ابن عباس نقل کرده که عمر گفت:

«اقرؤنا ابیّ و اقتضانا علی»؛ [1]  «اُبی در قرائت از دیگران برتر و علی در قضاوت

بهتر است.»


سعید بن مسیب می‏گوید: «کان عمر یتعوذ باللَّه من معضلة لیس لها ابوالحسن وکان عمر

یقول: لولا علیّ لهلک عمر»؛ [2]  «عمر همیشه به خدا پناه می‏برد از این‏که مشکلی علمی

برای او پدید آید، در حالی که ابوالحسن [امام علی ‏علیه السلام] در آن وقت حاضر نباشد.و

همیشه می‏گفت: اگر علی نبود عمر هلاک شده بود.»

2 - اعتراف عبداللَّه بن مسعود

او می‏گوید:



«انّ القرآن انزل علی سبعة احرف، ما منها حرف الّا له ظهر و بطن، وانّ علی بن ابی

طالب عنده علم الظاهر و الباطن»؛ [3]  «همانا قرآن بر هفت حرف نازل شد هیچ حرفی

از آن هفت حرف نیست جز آن‏که برای آن ظاهر و باطنی است و نزد علی بن ابی طالب

علم ظاهر و باطن است.»


و نیز از او نقل شده که گفت: «انّ اقضی اهل المدینة علی بن ابی طالب»؛ [4]  «همانا

علی بن ابی طالب در قضاوت از تمام اهل مدینه برتر است.»


و نیز از او روایت شده که گفت: «اعلم اهل المدینة بالفرائض علی بن ابی طالب»؛ [5] 

«داناترین اهل مدینه به فرایض علی بن ابی طالب است.»

3 - اعتراف ابن عباس

از ابن عباس نقل شده که گفت: «واللَّه لقد اعطی علی بن ابی طالب تسعة اعشار العلم، وایم

اللَّه لقد شارککم فی العشر العاشر»؛ [6]  «به خدا سوگند به علی بن ابی طالب نه دهم علم

داده شد، و سوگند به او که به طور حتم با شما در آن یک دهم نیز شریک است.»

4 - اعتراف عایشه

از عایشه نقل شده که گفت: «اما انّه اعلم الناس بالسنة»؛ [7]  «آگاه باشید که علی داناترین

مردم به سنّت است.»

5 - اعتراف خزیمة بن ثابت

اسود بن یزید نخعی می‏گوید: چون با علی بن ابی طالب بر منبر رسول خداصلی الله علیه

وآله وسلم بیعت شد خزیمة بن ثابت، در حالی که جلو منبر حضرت ایستاده بود گفت:


اذا نحن بایعنا علیاً فحسبنا


ابوحسن مما نخاف من الفتن


وجدناه اولی الناس بالناس انّه


اطب قریش بالکتاب وبالسنن [8] .


«چون ما با علی بیعت کردیم ابوالحسن ما را از آنچه از فتنه‏ها هراسانیم کفایت کرد.


ما او را سزاوارترین مردم به خودشان یافتیم. و به طور حتم او داناترین قریش به قرآن و

سنت است.»
 

6 - اعتراف عبداللَّه بن عیاش بن ابی ربیعه

ابن عبد البر از او نقل کرده که به پسر خود گفت: «... انّ علیاًعلیه السلام کان له ما شئت

من ضرس قاطع فی العلم، وکان له البسطة فی العشیرة، والقدم فی الإسلام، والصهر

لرسول اللَّه، والفقه فی السنة، والنجدة فی الحرب، والجود فی الماعون»؛ [9]  «... همانا

علی ‏علیه السلام دارای عزمی راسخ در علم و دستی باز در میان عشیره و ثابت قدم در راه

اسلام و داماد رسول خدا و آگاه در سنت و شجاع در جنگ و بخشنده در زکات بود.»

7 - اعتراف معاویه

ابن عبد البر می‏نویسد: «معاویه آنچه بر او وارد می‏شد می‏نوشت تا از علی بن ابی طالب

سؤال کند. و چون خبر قتل آن حضرت به او رسید گفت: «ذهب الفقه والعلم بموت ابن ابی

طالب»؛ [10]  «فقه و علم به مرگ فرزند ابی طالب رخت بربست.»
 

8 - اعتراف عدّه‏ای از صحابه

حاکم نیشابوری به سندش از عبداللَّه بن عباس نقل کرده که گفت: «کنّا نتحدّث انّ اقضی

اهل المدینة علی بن ابی طالب»؛ [11]  «ما چنین می‏گفتیم که علی بن ابی طالب در قضاوت

برترین اهل مدینه است.»

9 - گواهی امام علی‏ علیه السلام

حاکم نیشابوری همچنین به سندش از ابوالطفیل نقل کرده که گفت: امیرالمؤمنین علی بن ابی

طالب ‏رضی الله عنه را بر روی منبر مشاهده کردم که می‏فرمود: «سلونی قبل ان لا

تسألونی، ولن تسألونی بعدی مثلی»؛ [12]  «از من سؤال کنید قبل از آن‏که نتوانید سؤال

کنید و هرگز از مثل من بعد از من سؤال نخواهید کرد.» ابن کوا در آن هنگام بلند شد و

گفت: ای امیرالمؤمنین! «الذّارِیاتِ ذَرْوًا» چیست؟ حضرت فرمود: بادها. او گفت:

«الْحامِلاتِ وِقْرًا» چیست؟ حضرت فرمود: ابرها. گفت: «الْجارِیاتِ یُسْرًا» چیست؟

حضرت فرمود: کشتی‏ها. گفت: «الْمُقَسِّماتِ أَمْرًا» چیست؟ حضرت فرمود: ملائکه.

گفت: آن کسانی که نعمت خدا را تبدیل به کفران کرده و قوم خود را به خانه بدبختی جهنم

کشاندند کیانند؟ حضرت فرمود: منافقین قریش. [13] .


و نیز از حضرت‏علیه السلام نقل شده که فرمود: «واللَّه ما نزلت آیة الّا وقد علمت فیم أنزلت

واین أنزلت، انّ ربّی وهب لی قلباً عقولاً ولساناً سؤولاً»؛ [14]  «به خدا سوگند! هیچ

آیه‏ای نازل نشد جز آن‏که می‏دانم که درباره چه موضوعی نازل شده و کجا نازل گشته است.

همانا پروردگارم به من قلبی درک کننده و زبانی سؤال کننده عطا کرده است.»

10 - اقرار امام حسن‏ علیه السلام

ابونعیم اصفهانی به سندش از هبیرة بن مریم نقل کرده که گفت: حسن بن علی‏علیه السلام بعد

از شهادت حضرت علی‏علیه السلام ایستاد و بر مردم خطبه خواند و در ضمن خطبه فرمود:

«لقد فارقکم رجل بالأمس لم یسبقه الاوّلون ولایدرکه الآخرون بعلم»؛ [15]  «به طور حتم

دیروز کسی از بین شما رفت که پیشینیان بر او سبقت نگرفته و آیندگان او را در علم درک

نخواهند کرد.»


[1] صحیح بخاری، ج 6، ص 187، چاپ بولاق.
[2] الاستیعاب، ج 3، ص 39؛ الریاض النضرة، ج 2، ص 194.
[3] حلیة الاولیاء، ج 1، ص 65.
[4] تاریخ ابن عساکر، ج 38، ص 24.
[5] الغدیر، ج 3، ص 91.
[6] الاستیعاب، ج 3، ص 40.
[7] همان، ج 2، ص 462.
[8] مستدرک حاکم، ج 3، ص 114.
[9] الاستیعاب، ج 2، ص 463.
[10] همان.
[11] مستدرک حاکم، ج 3، ص 135.
[12] مستدرک حاکم، ج 2، ص 466.
[13] مستدرک حاکم، ج 2، ص 466.
[14] حلیة الاولیاء، ج 1، ص 67.
[15] همان، ص 65.





[ چهارشنبه 16 شهریور 1390 ] [ 04:25 ب.ظ ] [ HOSSEIN ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب