تبلیغات
AMIRALMOMENIN ALI

AMIRALMOMENIN ALI
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
از چه نوع مطالبی بیشتر استفاده کنیم؟





پیوندهای روزانه
با مراجعه به کتب اهل سنت پی به وجود احادیث ارزشمندی از امام صادق‏علیه السلام می‏بریم که می‏توان با عمل کردن به آن‏ها راه‏گشایی به سوی سعادت باشد. اینک به برخی از آن‏ها اشاره می‏کنیم:
1 - ابونعیم اصفهانی از امام صادق‏علیه السلام نقل کرده که فرمود: «اذا انعم اللَّه علیک بنعمة فاحببت بقاءها و دوامها، فأکثر من الحمد و الشکر علیها، فانّ اللَّه عزوجل قال فی‏کتابه:«لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ»، [1]  و اذا استبطأت الرزق فأکثر من الاستغفار، فانّ اللَّه تعالی قال فی کتابه: «اِسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّاراً، یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً، وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً». [2]  یا سفیان! اذا حزنک امر من سلطان او غیره فأکثر من لاحول و لاقوة الاّ باللَّه، فانّها مفتاح الفرج و کنز من کنوز الجنة...»؛ [3]  «هرگاه خداوند بر تو نعمتی عنایت فرمود و دوست داشتی که آن نعمت باقی مانده و دوام داشته باشد، بسیار بر آن حمد و شکر نما؛ زیرا خداوند عزّوجلّ در کتابش فرمود:

"اگر شما سپاس‏گزار باشید من بر شما زیاد خواهم کرد". و هر گاه روزی به تو دیر رسید، زیاد استغفار نما؛ زیرا خداوند متعال در کتابش فرمود: "از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است، تا باران‏های پر برکت آسمان را پی در پی بر شما بفرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ‏های سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قراردهد". ای سفیان! هر گاه امری از سلطان یا غیر سلطان تو را محزون کرد بسیار "لاحول و لاقوّة الاّ باللَّه" بگو؛ زیرا آن ذکر کلید فرج و گنجی از گنج‏های بهشت است...».
2 - و نیز از حضرت نقل شده که فرمود: «اصل الرجل عقله، و حسبه دینه، و کرمه تقواه، و الناس فی آدم مستوون»؛ [4]  «اصل مرد عقل او است، و حسب او دینش، و کرمش تقوای او است. و مردم در این‏که از آدم زاده شده‏اند با یک‏دیگر مساوی هستند.»
3 - و نیز نقل شده که فرمود: «یابن آدم! ما لک تُأَسِّف علی مفقود لایردّه الیک الفوت، و ما لک تفرح بموجود لایترک فی یدیک الموت»؛ [5]  «ای فرزند آدم! تو را چه شده که تأسّف می‏خوری بر شی‏ء مفقودی که فوت و زمان، آن را به سوی تو باز نمی‏گرداند، و تو را چه شده که به شی‏ء موجودی شاد می‏شوی که مرگ، آن را در دست تو رها نخواهد کرد.»
4 - و نقل شده که فرمود: «الغضب مفتاح کلّ شرّ»؛ [6]  «غضب کلید هر پلیدی است.»
5 - «رأس الخیر التواضع. فقیل له: و ما التواضع؟ فقال: ان ترضی من المجلس بدون شرفک، و ان تسلّم من لقیت، و ان تترک المراء و ان کنت محقّاً»؛ [7]  «رأس خیر تواضع است. به حضرت عرض شد: تواضع چیست؟ فرمود: این‏که در مجلس به مکانی پایین‏تر از شرفت راضی شوی، و این‏که هر کس را مشاهده نمودی بر او سلام کنی، و جدال را ترک کنی گرچه حقّ با تو باشد.»
6 - «من اراد عزّاً بلاعشیرة و هیبة بلاسلطان، فلیخرج من ذلّ المعصیة الی عزّ الطاعة»؛ [8]  «هر کس عزّتی بدون عشیره و هیبتی بدون سلطنت می‏خواهد، باید از بار ذلت معصیت خارج شده و در عزّت اطاعت وارد شود.»
7 - «من یصحب صاحب السوء لایسلم، و من یدخل مدخل السوء یتّهم، و من لایملک لسانه یندم»؛ [9]  «هر کس با انسان بدکار مصاحبت کند سالم نمی‏ماند، و هر کس در مکان بد داخل شود متّهم می‏شود، و هرکس زبانش را مالک نباشد پشیمان می‏گردد.»
8 - «حکمة تحریم الربا ان لایتمانع الناس المعروف»؛ [10]  «حکمت تحریم ربا آن است که مردم از کار خیر بی بهره نشوند.»
9 - «کفّارة عمل السلطان الإحسان الی الإخوان»، [11]  «کفاره کار کردن برای سلطان، احسان و نیکی به برادران دینی است.»
10 - «المؤمن اذا غضب لم یخرج عن حقّ، و اذا رضی لم یدخله رضاه فی باطل»؛ [12]  «مؤمن هرگاه غضب کند غضبش او را از حق خارج نمی‏کند و هر گاه راضی شود رضایتش او را در باطل داخل نمی‏کند.»
11 - «ثلاثة لایزید اللَّه بها الرجل المسلم الاّ عزّاً: الصفح عمّن ظلمه، و الإعطاء لمن حرمه، و الصلة لمن قطعه»؛ [13]  «سه عامل است که خداوند توسط آن‏ها عزّت مردم مسلمان را زیاد می‏کند: گذشتن از کسی که به او ظلم کرده است. و بخشش بر کسی که او را محروم ساخته است. و صله رحم از کسی که با او قطع رحم کرده است.»
12 - «الفقهاء أمناء الرسل مالم یأتوا ابواب السلاطین، فاذا رأیتم الفقهاء قد رکنوا الی ابواب السلاطین فاتّهموهم»؛ [14]  «فقیهان امینان از طرف انبیایند مادامی که به درب خانه‏های سلاطین نروند، و هر گاه فقها را مشاهده کردید که به درب خانه‏های سلاطین آمده‏اند آنان را متّهم سازید.»
13 - «منع الجود سوء الظنّ بالمعبود»؛ [15]  «امتناع از بخشش، سوء ظن به خدا است.»
14 - «البنات حسنات و البنون نعم، و الحسنات یثاب علیها و النعم مسؤول عنها»؛ [16]  «دختران حسنات، و پسران نعمت‏های الهی‏اند، بر حسنات ثواب داده می‏شود، و از نعمت‏ها سؤال می‏گردد.»
15 - «لا زاد افضل من التقوی، و لا شی‏ء أحسن من الصمت، و لا عدوّ اضرّ من الجهل، و لاداء ادوی من الکذب»؛ [17]  «توشه‏ای بهتر از تقوا نیست. و چیزی بهتر از سکوت نیست. و دشمنی باضررتر از نادانی نیست. و دردی بی درمان‏تر از دروغ نیست.»
16 - «یا بنیّ! إقبل وصیّتی و احفظ مقالتی، فانّک ان حفظتها تعیش سعیداً و تموت حمیداً. یا بنیّ! من رضی بما قسّم له استغنی، و من مدّ عینه الی ما فی ید غیره مات فقیراً. و من لم یرض بما قسّمه اللَّه له اتّهم اللَّه فی قضائه، و من استصغر زلّة نفسه استعظم زلّة غیره، و من استصغره زلّة غیره استعظم زلّة نفسه. یا بنیّ! من کشف حجاب غیره انکشف عورات بیته. و من سلّ سیف البغی قتل به، و من احتفر لأخیه بئراً سقط فیها. و من داخل السفهاء حقر، و من خالط العلماء وقر. و من دخل مداخل السوء اتّهم. یا بنیّ! ایّاک ان تزری بالرجال فیزری بک. و ایّاک و الدخول فیما لایعنیک فتذلّ لذلک. یا بنیّ! قل الحق لک او علیک تستشان من بین اقرانک. یا بنیّ! کن لکتاب اللَّه تالیاً و للسلام فاشیاً، و بالمعروف آمراً و عن المنکر ناهیاً، و لمن قطعک واصلاً، و لمن سکت عنک مبتدئاً، و لمن سئلک معطیاً. و ایّاک و النمیمة! فانّها تزرع الشحناء فی قلوب الرجال. و ایّاک و التعرض لعیوب الناس، فمنزلة التعرّض لعیوب الناس بمنزلة الهدف. یا بنیّ! اذا طلبت الجود فعلیک بمعادنه، فانّ للجود معادن، و للمعادن اصولاً، و للأصول فروعاً، و للفروع ثمراً، و لایطیب ثمر الاّ بالأصول، و لااصل ثابت الاّ بمعدن طیّب. یا بنیّ! ان زرت فزرالأخیار، و لاتزر الفجّار، فانّهم صخرة لاینفجر ماءها و شجرة لایخضر ورقها، و ارض لایظهر عشبها»؛ [18]  «ای فرزندم! وصیتم را قبول و گفتارم را حفظ کن؛ زیرا اگر آن را حفظ کنی زندگی با سعادت خواهی داشت و با ستایش خواهی مرد.
ای فرزندم! هر کس به آنچه برای او تقسیم شده راضی باشد خود را بی نیاز کرده، و هرکس چشمانش را به آنچه در دست دیگری است اندازد، فقیر خواهد مرد. و هر کس به آنچه خداوند برای او تقسیم کرده راضی نباشد خدا را در قضایش متهم ساخته است. و هر کس لغزش نفسش را کوچک شمارد، لغزش دیگران را بزرگ شمارد. و هر کس لغزش دیگران را کوچک شمارد، لغزش خود را بزرگ به حساب آورد.
ای فرزندم! هر کس حجاب دیگری را کشف کند پوشش‏های خانه‏اش کشف شود. و هر کس شمشیر ظلم بر کشد توسط آن کشته شود. و هر کس برای برادرش چاهی حفر کند، خود در آن سقوط نماید. و هرکس با سفیهان نشست و برخاست کند حقیر شود. و هرکس با علما معاشرت کند باوقار گردد. و هر کس در مکان‏های سوء وارد شود متهم گردد.
ای فرزندم! بپرهیز از این‏که بر مردم عیب‏گیری، که به تو عیب گرفته خواهدشد. و بپرهیز از این‏که در اموری وارد شوی که تو را فایده نمی‏دهد، که به واسطه آن خوار خواهی شد.
ای فرزندم! حق را بگو، خواه به نفع تو باشد یا به ضررت، که در این صورت بین هم سالان خود کسب شأن خواهی نمود.
ای فرزندم! کتاب خدا را تلاوت و آشکارا سلام کن، و امربه معروف و نهی از منکر نما. و با کسی که قطع رحم کرده صله رحم کن. و با کسی که با تو قهر کرده تو ابتدای به سخن کن، و هر کس که از تو درخواست نمود به او عطا کن. از سخن چینی بپرهیز که کینه را در قلب‏های مردم می‏نشاند.
ای فرزندم! هر گاه جود را طلب نمودی پس بر تو باد به معادنش؛ زیرا برای جود معادنی است و برای معادن آن هم اصول و برای اصول آن نیز فروع و برای فروعش ثمر است. و هرگز ثمری به بار نخواهد نشست مگر به واسطه اصول آن، و هیچ اصلی ثابت نخواهد گشت جز به معدن پاکیزه آن.
ای فرزندم! اگر خواستی دیدن کسی بروی به زیارت خوبان برو، و به دیدن انسان‏های فاجر نرو؛ زیرا آنان به مانند صخره‏ای هستند که آبشان شکافته نخواهد شد، و به مانند درختی‏اند که برگش سبز نخواهد گشت، و به مانند زمینی هستند که علفش رشد نخواهدکرد.»
17 - «لقد تجلّی اللَّه تعالی لعباده فی کلامه و لکن لایبصرون»؛ [19]  «هر آینه خداوند متعال برای بندگانش در کلامش تجلّی نموده است ولی مردم مشاهده نمی‏کنند.»
[1] سوره ابراهیم، آیه 7.
[2] سوره نوح، آیه 12 - 10.
[3] حلیة الاولیاء، ج 3، ص 193.
[4] صفة الصفوة، ج 2، ص 170.
[5] تفسیر فتح البیان، ج 9، ص 238.
[6] ربیع الابرار، ص 173.
[7] نهایة الارب، ج 3، ص 236.
[8] اسعاف الراغبین، ص 252.
[9] اسعاف الراغبین، ص 252.
[10] همان.
[11] الفصول المهمة، ص 210؛ نورالابصار، ص 99.
[12] همان.
[13] همان.
[14] حلیة الاولیاء، ج 3، ص 194.
[15] الفصول المهمة، ص 210؛ نور الابصار، ص 199.
[16] همان.
[17] حلیة الاولیاء، ج 3، ص 196.
[18] حلیة الاولیاء، ج 3، ص 195.
[19] عوارف المعارف، ص 165.




[ دوشنبه 6 تیر 1390 ] [ 11:07 ب.ظ ] [ HOSSEIN ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب